vrijdag 24 oktober 2008

Blogritje

Zo af en toe ben je er aan toe: aan een fietstochtje. Niet zoals camerakameraad meteen 205 kilometer in Toscana maar gewoon 20 kilometer hier rondom Ede. Is ook leuk hoor! Gisterenmiddag was het zo ver. Even lekker de kop leeg maken en door laten waaien.

Op de fiets met de camera om de nek. Wel minimaal één hand aan het stuur, ik ben niet zo heel erg koersvast namelijk...
Eerste stop: de Doesburgermolen. Begin 19e eeuw waren hier een aantal molenaars op rij met de achternaam Tijsseling. Inderdaad verre familie van Annemieke ja. De hele clan is, na een aantal windloze jaren denk ik zo, hun heil in Canada gaan zoeken. Nooit meer wat van gehoord. Gone with the wind denk ik maar zo...


Op het zadel en doorfietsen. Richting Hessenweg kom ik dit monument tegen: ter gedachtenis aan de eerste gemotoriseerde vliegtuigvlucht boven Nederland. Toch eens Googelen of dat inderdaad in deze buurt was.
Via de Hessenweg richting Schaapskooi. Over een stuk van de Ginkelse Heide. Ik hoorde een bult lawaai. Dat klopte ook wel want er stond een Chinook te bulderen. Van de fiets af en even gaan kijken. Na vijf minuten schoot er een legergroene crossmotor door het landschap en verdween achterin het beest. Na een paar tellen verhief zij zich majestueus.
Dan door naar het Natuurcentrum. Ja ALWEER ja! Ik vind het daar nou eenmaal leuk dus mag ik alsjeblieft? Mooie uitgebloeide rommel hoor. En wel heel leuk vogelvoer: pindakaas. Gewoon een potje op z'n kant, stokkie d'r in en klaar is Kees. Gaan we hier thuis ook doen.
Nog een boom met bijna afgestorven paddo's gespot. Ook fotogeniek dus wéér uit het zadel. Mooi tegenlicht kon ik daar vangen.

Laatste stop was op het Raadhuisplein. Daar zijn vorige week Chico en Chica geplaatst. Per stuk een ton of drie zwaar, want ze zijn van brons. Van een Spaanse kunstenaar. Betaald met geld dat door een vermogend echtpaar was geschonken aan de gemeente van Ede. Maar wel als doel om iets cultureels te doen voor de bevolking van Ede. Dat is dus dit kleurrijke paar beelden geworden. Ik vind het schitterend in ieder geval. Heel vrolijk.


6 reacties:

Chris Gerrist Fotografie zei

Dag meneer de fietser....

u schiet nette platen :D

Ik moest gewoon werken. Dus mijn hoofd kon ik niet leeg maken. Dat doe ik morgen maar. Dat vliegtuig staat er goed op. Een echte vliegtuigspotter zou zeggen. Op 1/250 nemen want dan zie je de beweging in de wieken. Maar ik zeur daar niet over. Lekkere serie hoor..

Chris

Jacko zei

Dat van die wieken kwam ik thuis ook achter. Niet meteen van onder de 1/250 maar daarvoor bedank ik je hartelijk!!

Het was heerlijk wer hoor. Had eigenlijk heel vroeg in de chtend weg gewild maar het bed was te warm en de vloer te koud...

Ben jij fotografisch dit weekend net zo actief als vorig weekend? Je had toen wel een moie oogst hoor met die serie van Alexandra. Prachtig werk!

Chris Gerrist Fotografie zei

Ik heb net even in de agenda gekeken maar die is nog leeg. Maar dat komt ook omdat Roy hier is dus dan kan ik niet op pad. Dat weekend er op zit wel weer helemaal vol. Zaterdags een workshop locatie fotografie van Mark de Roo en Zondags wilde Bart langs komen. Hij heeft een lens van me gekocht. We gaan dan ook even ergens naar toe. Waar is nog niet afgesproken maar als je zin heb ben je natuurlijk van harte welkom. Molens fotograferen doe je Bart geen plezier mee, die staan er genoeg in de Zaanstreek. Maar misschien is het openluchtmuseum open of zoiets.


Die shoot met Alexandra was helemaal top. Deze foto's zijn wel met flitsers en paraplu genomen. Alleen de foto hoor, niet de dame ;) Voor mij was het echt een studie middag. Neerzetten van een model en gebruik maken van licht. Ach, zo blijf ik leren op mijn oude dag hahaha. Ik kan me ergere dingen voorstellen


Chris

Jacko zei

Okay, ik weet niet of Bart een kind meeneemt volgende week? Dan zou jij Roy en ik Aniek of Aron mee kunnen nemen ergens heen. Maakt het wat makkelijker allemaal. De week is hier altijd al vol genoeg en dan wil ik ook niet nog eens een keer de zondagmiddag er tussen uit piepen snap je? En anders gaan jullie toch gewoon samen? Twee Canons moet toch ook goedkomen?

FRANK103 zei

Nette foto's Jacko, vooral wat betreft kleuren. De molenwieken hebben al wat beweging maar de wieken van die koffiemolen staan inderdaad veel te stil. Zelf ga ik snel naar 1/60e, maar ik heb dan ook steady shot op de camera....

Jacko zei

Ik had terg kunnen gaan naar ISO 100 en dat F16 of zo, zou geholpen hebben. Maar ik dacht er niet aan.... Maar de volgende keer komt het goe dhoor.

Bij de Airbornefoto's had ik ook al een te korte sluitertijd. Vielen de Herculessen ook uit de lucht... :-)