zondag 29 juni 2008

Spin op m'n scherm.

Nou Jack, platmeppen en weggooien toch? Nou nee, niet bij deze spin.

Deze spin is een heuse Spyder 3Pro van Datacolour. Deze spin kalibreert je monitor zodat je een 100% kleurzuivere weergave hebt. En da's best lekker bij het beoordelen en bewerken van foto's.

Je hangt de meter voor je monitor, start de software op en hij stuurt je monitor aan met kleuren die hij dan weer meet en vergelijkt. Na een minuut of vijf is het hele spectrum afgewerkt en staat je monitor 100% neutraal. Mooi man.

Wat voor mij het belangrijkste is dat je u zeker weet dat de bassisinstellingen voor je monitor goed en reproduceerbaar zijn. Geeft een stuk rust. Zwitserleven zo je wilt....

3 reacties:

FRANK103 zei

Was er een groot verschil met de fabrieksinstellingen?

Ik merk zelf (minimale)verschillen tussen de thuisPC en de laptop van mijn werk, en tussen afdrukjes die ik laat maken door het Kruidvat. Omdat ik bij digirelax / digireflex nooit opmerkingen krijg over de kleuren zal het allemaal dus wel meevallen? Als jij eens (gekalibreerd) wilt kijken:
http://s222.photobucket.com/albums/dd152/frank103/
Ik hoop wel dat je toegang krijgt tot mijn domein in photobucket.

Jacko zei

Nou Frank ik heb eens even gekeken en over het algemeen ziet het er mooi uit hoor. Huidtinten zijn netjes maar echt rode voorwerpen zijn ook wel echt knalrood.

Ik had de foto's van de Hoge Veluwe meeting even teruggezocht maar mijn rode regenjack spat daar toch echt te rood van het scherm af hoor.

Bevalt Photobucket beter van Picassa?

FRANK103 zei

Bevalt Photobucket beter van Picassa?

?

Ik gebruik Picassa voor fotobewerking en omzetten van RAW naar jpg. Ik vind de bewerkingsmogelijkheden heel beperkt van Picassa, wel handig is het recht zetten.

Voor het bewerken van jpg gebruik ik Photofiltre, een gratis Frans programma waarmee ik aardig uit de voeten kan.

Voor het hosten op internet gebruikte ik imageshack, maar die deed het op een gegeven moment heel slecht. Photobucket is simpel en snel en bevalt dus wel!

Wat betreft de kleuren: ik houd van felle kleuren en zal regelmatig de kleuren overdrijven. Voor de foto's op mijn weblog doe ik dat ook vaak expres, foto lijkt dan beter. Of niet?