zondag 17 mei 2009

Alweer een tijdje terug heb ik een modellenshoot gedaan met een zwikkie strobisten. Dat strobisten is een bepaalde techniek met de belichting van je onderwerp. Je licht je onderwerp uit met toegevoegd licht en tegelijkertijd wordt de omgeving onderbelicht. Maar dan niet uit grote studiolampen of studioflitsers maar met gewone losse reportageflitsers. Die zet je rondom je onderwerp en stuurt deze draadloos aan.

Een heel aparte techniek de niet alleen veel oefening vraagt maar ook nieuwe spullen. Haha!!! Nieuwe spullen. More powerrrrrrr!!

Zo heel voorzichtig heb ik al eens wat geexperimenteerd met de flitser los van de camera. De D300 kan met zijn popup de SB600 draadloos aansturen. De paardenbloempluisfoto's zijn hier een voorbeeld van. Geeft best al aardige foto's maar he kan stukken beter.

Met de Cactus V4 set die in bestelling staat. Een zender op de camera en 2 ontvangers voor elke flitser eentje. Er is dus ook al een extra SB-28 aangeschaft. Dan ligt er nog geld te wachten om uitgegeven te gaan worden aan een statief, een paraplu en een parapluhouder. En dan gaan we weer oefenen. Heel veel oefenen.

Onderwerpen heb ik al genoeg in het hoofd. En om alvast een beetje te oefenen met het bundelen en sturen van licht heb ik gisterenavond wat geklooid in de tuin. Best leerzaam moet ik zeggen.

7 reacties:

FRANK103 zei

Marklin maakt echt hele fotogenieke producten Jacko! Moeten we toch weer een 'flitsende' sessie afspreken? Kan wat mij betreft ook bij jou!

En die bus kruidnoten komt ook wel op!

Jacko zei

Zodra ik mijn spullen op orde heb kun jij ook met een opzetflitser werken Frank! Cactus is merkonafhankelijk en geeft alleen een "flits" commando door. Instellen moet gewoon op de flitser zelf gebeuren.

We zullen tegen die tijd eens kijken of Peperkamp wil sponsoren of we doen het bij jou op de baan. Toch net iets echter.

Chris Gerrist Fotografie zei

Tjonge, sinterklaas is vroeg dit jaar :-)

Binnenkort ga ik weer strobisten. Het blijft een leuke techniek.

Chris

Jacko zei

Wat ga je strobisten Chris? Weer van dat gothic volk zeker. Nog even en ook jij bent aan de zwarte make up en drinkt koffie uit een schedel.

Chris Gerrist Fotografie zei

Ik ga met een dame naar een autosloperij.
Dan gaan de flitsers natuurlijk mee

Chris

FRANK103 zei

Met een dame naar de autosloperij.

Klinkt hachelijk...


zeer hachelijk!

Jacko zei

De dame heeft een chapperone bij zich?