zondag 6 april 2008

Uit de dip.

Een tijdje terug vond ik dat ik in een fotografische dip was beland. Wat ik ook deed ik kwam er niet uit. Veel foto's maken, helemaal geen foto's maken niets hielp. In de put. Fotografisch dan natuurlijk.

De laatste tijd gaat het ineens weer wat beter. Ik heb weer zin om de camera te pakken en foto's te schieten. De nieuwe "de tank" heeft een inpuls gegeven.

Totdat ik vond dat mijn foto's niet echt scherp waren. Eerder wat te soft. Niet crispy weet je wel. Na wat tips via maatje Chris en Digireflex de scherpte in de camera op +1 gezet en in Photoshop wat wezen stoeien met Unsharp Mask. En dat scheelt stukken! Scherpe foto's en wat nog veel belangrijker is: zin in zien! Want fotograferen is immers niets anders dan zien en vastleggen.

Vanavond een Plug-in gedownload voor Elements en wat mee gespeeld. Is een gaaf dingetje om te gebruiken als je een heldere maar bewolkte lucht hebt. Het maakt van je foto een soort van HDR opname. Geen echte maar in mijn ogen wel een hele goede vervanging. Hieronder even een voor en na fotootje. Misschien niet helemaal zuiver want aan het origineel had ik al heel veel bewerkt en dat komt de kwaliteit van de plug-in niet ten goede blijkt wel. Het wordt allemaal een beetje ruisig. We zullen binnenkort wel eens wat echt materiaal gaan schieten en door dit gereedschap laten bewerken.


4 reacties:

FRANK103 zei

Ik heb wel een lollige bewolkte foto (RAW) voor je, maar om 8MB naar je toe te mailen...

Jacko zei

Aardig aangeboden Frank maar laat maar. Ik schiet er zelf wel even eentje...

Het proggie is eigenlijk geen puur HDR tool. Het is meer een tool om JPG foto's fiks op te peppen. Tot net over the top zeg maar.

Anoniem zei

kijk, dit zijn goede berichten. Scherpte weer terug, de dip is terug... :D
Een leuke tool. Helaas alleen voor de pc. Misschien een keer een kootwijkerzandhighdynamicrangefoto maken.

gr, Chris

Jacko zei

Ik ben de laastted agn ook steeds met de camera op pad. vandaag ook weer. Ding past perfect in m'n nieuwe fietstas. Dus mocht ik onderweg wat tegenkomen aan mooie lucht dan kan ik een foto maken.

Maar dat moet ik dan ook wel doen natuurlijk....