woensdag 24 december 2008

Nog een baantje.

Omdat Dimitry de kist met baanstukken hier geeft laten staan voelde ik vandaag een onstuitbare behoefte opkomen om weer eens een baantje te gaan leggen.

Ik heb in de afgelopen paar dagen al verschillende layouts op het wereldwijde web bekeken en daar in gedachten ronde na ronde op afgelegd. Een aantal van deze banen hebben mijn persoonlijke belangstelling en zou ik wel eens willen maken. De laatste layout van Parkzoom is zo'n baan die op mijn verlanglijst staat. Maar ook de diverse layouts van Pleasuredom en City Racing die JeeWee op z'n site www.racebaaninfo.nl heeft staan boeien mij enorm. De baan die bij Flitz in de garage lag en waar een deel van "RAR meets DARC" zich op afspeelde is ook zo'n lekker rijdende baan.

Al deze banen hebben met elkaar gemeen dat alle van het gebruikte merk voorhanden bochtstukken zijn toegepast, dat alle bochten een verlopende radius hebben en dat de rechte stukken niet parallel lopen. Dat maakt zo'n circuit prachtig om te zien omdat er absoluut geen symmetrie in zit. En het maakt zo'n circuit, volgens de eigenaars in ieder geval, een plezier om te rijden. Ook zijn de circuits als je ze andersom gaat rijden weer een heel nieuwe uitdaging voor de rijders. Het zijn dan ook layouts die allemaal als vaste baan dienst hebben gedaan.

De banen die ik met m'n maatjes leg hebben natuurlijk niet zo'n permanent karakter. Ze liggen hooguit een paar uur of soms, als Mr. Sparky the rewireman het op z'n heupen krijgt, nog veel korter. In deze gevallen is het voor ons belangrijk dat zo'n baan een paar evenwijdige stukken heeft waar je de baan los kunt maken en kunt verlengen. Is een leuke manier om al je baanstukken te gebruiken in één baan. Geeft toch wel een kick hoor. De laatst gelegde baan gisteren hadden we drie baanstukken over!!

Een lang recht stuk van minimaal 7 rechte baandelen is ook lekker. Kun je even goed op het gas. Leuk is dan om vanuit een steeds ruimer wordende bocht zo'n recht stuk op te knallen. Net ietsjes driftend het rechte stuk op geeft echt een adrenalinestoot kan ik je verzekeren.

Deze eisen/wensen/verlangens verhouden zich niet echt lekker met de layouts van de hierboven aangehaalde vaste banen. Daarom leggen we dat soort layouts ook niet op onze MAD avonden.

Maar vandaag toch wel!! Inspiratie was Pleasuredome IV van JeeWee. Deze baan is in Ninco gelegd en dat wordt in Carrera een heel ander iets kan ik je vertellen. De krapste bocht van Carrera is al ruimer dan een standaardbocht van Ninco of Scalextric. Er moet dus heel wat geklooid worden om het allemaal een beetje passend en gelijkend te krijgen. Maar dat is me toch heel aardig gelukt al zeg ik het zelf. Het kan nog beter maar dan moeten er nog wat meer bochten met radius 2 en 3 aangeschaft gaan worden.

Op de eerste foto zie je de nog lege woonkamer. Hier moet het gaan gebeuren.

Na een minuut of vijf lag de complete baan klaar en stond de prik op de litzen. Heerlijk systeem dat Carrera. Mooi vlak, stabiel, goed te monteren en een geweldige spanningsdoorgave. Stukken beter dan Scalextric Sport in ieder geval.

Je ziet de twee lange rechte stukken. Niet parallel aan elkaar maar met een "in de haak zijnde" bocht ertussen. Zoals Mr. Sparky het gisterenavond zo mooi uitdrukte. Het middendeel tussen de beide rechte stukken in is het technische stuk van de baan. Jammer is het wel dat we, nog, geen slipstroken hebben. Nu ben je in de binnenbochten behoorlijk in het voordeel omdat je gewoon meer ruimte hebt om wat schoonheidsfoutjes te maken. In de buitenbocht sta je d'r toch relatief snel naast ondanks de brede baandelen van Carrera. Maar we houden wat te wensen over op deze manier en dat is ook wat waard natuurlijk!

Hieronder de baan gezien vanaf de andere kant. Rijd in gedachte maar eens een paar rondjes linksom en dan aan de binnenkant van de rechte stukken. Zie je de driftmogelijkheden? Nou die zie je niet alleen maar die zijn er ook kan ik je verzekeren!! Plenty. Wat heb ik heerlijk rondgereden zeg. Neem je de buitenbocht is het iets minder maar dat komt voornamelijk door het ontbreken van die slipstroken. En rijd de baan nu eens rechtsom. Je ziet dat de bochten nu in een heel ander ritme op je af komen en dat de combinaties ook heel anders zijn. Je kunt dus door het wisselen van de rijrichtin geen haast nieuwe layout creeëren. Mooi man.
Ik heb een paar genoegelijke uurtjes gehad zo in m'n eentje. Hoefde voor niemand op te staan omdat die nou ook wel eens een poosje wilde rijden. Echt heerlijk. Alleen jammer dat ik ook m'n eigen marshall was.... Da's dan weer minder.
Ik zou het waarderen als je je mening over dit stuk en over de getoonde baan met mij en mijn maatjes zou delen via de reactiez. Daar kunnen wij ongetwijfeld wat mooie dingen uit halen en meenemen in onze plannen.
Als, ietwat mislukte, uitsmijter gooi ik er ook nog een Joetjoepeke tegenaan.

9 reacties:

Unknown zei

he die jacko als ik jou was zou ik toch maar weer een koffertje kopen en naar het kasje gaan.

grzzz cees

Jacko zei

Ha, die Snor!! Long time no see kerel!

Je zult me zeker nog wel eens bij 't Kaje gaan zien hoor. Wees gerust... ;-) Maar lid worden doe ik niet meer, da's gepasseerd.

Kijk, ik zou niet meer elke week gaan maar een keer of 2 hooguit in de maand. Dan moet er een auto, regelaar en lidmaatschap aangeschaft worden. Wordt per avond best duur hoor. Voor veel minder geld heb ik net zoveel lol...

Niet dat ik het in 3Bergen niet naar m'n zin heb gehad hoor maar da's gewoon voorbij. Maar een pilsje drinken kom ik zeker nog wel eens doen!!

De kerstfoto's van even terug heb je hier al gevonden?

FRANK103 zei

Leuk circuit dat pleasuredome van JeeWee, wel veel recht en weinig bocht, en behoorlijk groot ook voor de woonkamer, maar inderdaad heel uitdagend!

PorscheHarry zei

Daarom staat die Maserati bij HenkG bij de 'vergane glorie' slotcars ;-)
http://porscheharry.blogspot.com/2008/06/over-brokkenmakers-en-strepentrekkers.html

Unknown zei

jacko ik begrijp je helemaal.
we stellen het zeer op prijs als je komt. breng dan ook weer je kiekjesschieter mee wand je maakt mooie leuke fotos.en ja ik heb ze gevonden.
tot gauw in 3bergen

grzzz cees

Danny zei

Wat een leuk gezegde "De prik op de litzen" ...eentje om te onthouden.
Je gaat er weer volledig voor.

Jacko zei

@Frank: komt ook doordat dat verrekte Carrera zo groot is hoor. Zou in Fleischmann zeker kleiner uitpakken.

@Kees: jij betaald! Maar ik zal 'm meenemen en dan ook specifiek foto's maken van auto's waar jij een plaatje van zou willen hebben. Doe ik graag voor je dat weet je.

@PH: waarom staat die Maserati daar? Met de magneet voorin nog wat te strak op de baan getrokken maar als daar een dik stuk dubbelzijdig tape onder zit gaat het al richting vlotte en losse auto volgens mij.

@Danny: thats the only way to do it. In ieder geval aan het begin. Anders blijf je elke avond dat je een baantje legt eerst debateren welke bochtencombinaties je nou leuk vind. En dat gaat allemaal van je racetijd af!! Dat kan natuurlijk niet vandaar het wat straffe tempo va uitproberen en testen momenteel.

Leuk trouwens om hier "nieuwe" namen tegen te komen! Lekker wat leven in de brouwerij, houd ik wel van.

Gerard van Dongen zei

pleasuredome was natuurlijk al een afgeleide van Pkzoom IV ;-)

Wel een heerlijke baan heb je op de vloer liggen.
Mijn huidige rallybaan is helaas te lastig voor nieuwkomers en daarom moet er een nieuwe baan komen.
OF een TREINBAAN???????

Jacko zei

Ik heb eerst getracht om Parkzoom te leggen in Carrera maar dat gaat van geen kanten. Scalextric heeft die heerlijke krappe R1 die jij 2 keer strategisch igezet hebt in het middendeel en daar kan Carrera echt niet aan tippen.

Komt nog bij dat we daarvoor ook veel te weing variatie hebben nog in baanstukken. Maar dat gaan we rustig aan opbouwen. Komt allemaal goed.

Dit baantje reed in ieder geval super. Beide kanten op weer anders en ook fors verschil of je links of rechts op de baan reed. Vier banen in 1 layout.